Par inovāciju ietekmi uz lietoto automašīnu tirgu

Eksperts: Inovācijas transformē lietotu automašīnu tirdzniecības segmentu

Edgars Cērps, AS “Longo Group” valdes loceklis

Autonomi vadāmi transportlīdzekļi satiksmē patlaban ir gaismas gadu attālumā. Šo vīziju turpina izsapņot gandrīz katrs automobiļu ražotājs, un ideja par spēkratu, kas aprīkots ar 5G internetu, ievērojamām sakaru un satiksmes plūsmai atbilstošām vadības sistēmām, turpina parādīties ziņu virsrakstos. Tas nav bez iemesla, jo, pirmkārt, straujā tehnoloģiju attīstība palielina inovāciju ieviešanas tempu, un, otrkārt, lielu spiedienu izdara sabiedrības pieprasījums pēc paradumu un pasaules uztveres maiņas. Šādi apstākļi transformē biznesa modeļus un liek domāt par jaunām pieejām uzņēmējdarbībā. Lietotu auto segments, ko arī ietekmē moderno tehnoloģiju attīstība, nav izņēmums. Cilvēki jau tagad labprāt izraugās sev lietotu auto tiešsaistē, bet vai efektīvam pārdošanas procesam internetā ir gatavi arī komersanti?

Globālās prognozes liecina, ka jau tuvā nākotnē līdz pat 10 % gadījumu lietotu automašīnu klienti noskatīs un pat iegādāsies internetā. Paredzams, ka šis rādītājs arvien pieaugs, tāpēc viena no lietām, kas, pārdodot transportlīdzekli tiešsaistē, jau laicīgi jāņem vērā, ir piedāvātā produkta daudzpusīgs atspoguļojums. Cilvēki internetā salīdzina cenas, analizē modeļus, vērtē servisa kvalitāti un citu klientu atstātās atsauksmes. Arī starptautiskos pētījumos atklājas, ka teju 80 % iedzīvotāju pēta forumus un savu izvēli vēl pirms tirdzniecības vietas fiziska apmeklējuma izdara internetā. Tas raksturo šodienas darījumu praksi, tāpēc komersantiem jākoncentrējas uz mājaslapu un digitālajiem risinājumiem. Nepārredzams sortimenta klāsts klientus novedīs pie alternatīvas meklējumiem, kur interesējošo modeli patērētājam kāds cits piedāvās iegādāties ātrāk un vienkāršāk. “Longo” pieredze liecina, ka faktiskais darījums tirdzniecības vietā ir tikai noslēdzošais posms, līdz ar to ir svarīgi klientam piedāvāt daudzveidīgas produkta izpētes un arī saziņas iespējas tiešsaistē, turklāt būtiski parūpēties, ka tās ir ērti izmantojamas no dažādām viedierīcēm.

Interneta laikmets ļauj daudz efektīvāk sasniegt auditorijas, tāpēc ir izteikti būtiska arī pārdomāta komunikācija tiešsaistē – lai tā būtu kvalitatīva un rosinātu klientu uzticēties pakalpojuma sniedzējam. Interneta vidē izvietotie ieraksti, video un attēli lietotājiem rada iespaidu par uzņēmumu un ļauj viņiem iepazīties ar tā piedāvātajiem produktiem. Šeit ir vērts izmantot inovatīvu fototehniku, pēc iespējām investējot arī foto studijas izveidē. Ideālā gadījumā ieteicams nodrošināt, ka patērētājam ir pieejami produktu 360 grādu skatījumi. Šo pieeju jau pašlaik izmanto komersanti visā pasaulē, un šogad “Longo” to sācis izmantot, iekārtojot pirmo Baltijā pilnībā automatizētu automašīnu fotostudiju ar 360 grādu foto nodrošinājumu. Būtiski, ka šīs fotogrāfijas atspoguļo, kā auto izskatās dzīvē,  proti – to izveidē netiek izmantotas fotogrāfiju uzlabojošas programmas vai veiktas jebkādas citas manipulācijas ar foto  kvalitāti. Šāda privilēģija automašīnas iegādes procesā ir svarīga, jo, kā izpētīts, iespaids par zīmolu vai produktu lietotājam izveidojas 10 sekunžu laikā.

Mūsdienu tehnoloģijas maina arī klientu apkalpošanas iespējas, piedāvājot gudras klientu un darījumu uzskaites sistēmas. Tās nemaksā lēti, taču noteikti ir ieteicams izsvērt iespēju šādās IT sistēmās investēt, jo tās padara klientu apkalpošanu daudz ērtāku un efektīvāku. Būtiski, ka šīs sistēmas atgādina pārdošanas menedžeriem laicīgi sazināties ar klientiem, un pie mūsdienu dinamiskā darba grafikā darbinieki šādus palīgus noteikti novērtēs – to varu apliecināt, vadoties pēc "Longo" pieredzes, jo pērn arī paši izstrādājām un ieviesām šādu “Customer Relations Management” sistēmu, kas veidota pamatojoties uz mūsu sfēras specifiku.

Pērn "Longo" investēja 250 tūkstošus eiro ne tikai IT sistēmas uzlabošanā, bet arī  Pasaules līmeņa tiešsaistes atskaišu sistēmas izveidē – kura tapa sadarbojoties ar labākajiem analītikas ekspertiem. Šis ir svarīgs aspekts ikvienā nozarē, tai skaita arī  lietoto auto tirdzniecības segmentā, jo  palielinoties konkurencei arvien izšķirošāka ir spēja pieņemt operatīvus un datiem balstītus lēmumus, kā arī nepārtraukti attīstīties un izmantot mūsdienīgus tehnoloģiskos risinājumus. “Uzskatu, ka darbinieku informētība par uzņēmuma rezultātiem  ir laba prakse, tas norāda uz uzņēmuma kultūru, palielina uzticamību zīmolam un veicina mikroklimatu uzņēmumā” – pauž eksperts. Uzskatam, ka veiksmīga un konkurētspējīga uzņēmuma mērķis nav tikai pārdošanas veicināšana – ir svarīgi  izzināt klienta vēlmes, proaktīvi ieteikt tām atbilstošāko produktu. Tāpēc būtiski, lai uzņēmumā strādātu speciālisti, kas izzina klientu paradumus, piedāvājot atbilstošākos pakalpojumus – vai tā būtu iespēja produktu maksimāli efektīvi izvērtēt tiešsaistē, iespēja neskaidros jautājumus tūlīt uzdot tiešsaistē vai, piemēram, testa brauciena nodrošinājums un iespēja to pieteikt internetā. Rosinātu uzņēmējus arī perspektīvā apdomāt produkta tiešsaistes rezervāciju iespējas, jo personīgais laiks ir svarīgs kā patērētājam, tā komersantam. Klienti novērtēs arī, ja viņiem tiks nodrošināta iespēja, piemēram, mājaslapā redzēt nopirktos, rezervētos vai drīzumā pieejamos spēkratus. Šobrīd lietotu auto segmentā vēl nav spēlētāju, kuri automatizējuši spēkrata iegādes procesu līdz pilnībai, taču nākotnē strauji uz to virzīsimies.

Par AS “Longo Latvia”:

AS “Longo Latvia” ir daļa no starptautiska uzņēmuma “Longo Group”, kas darbojas lietotu automašīnu tirdzniecības segmentā. Uzņēmums piedāvā caurskatāmu un uzticamu lietotu automašīnu iegādes, tirdzniecības un finansējuma saņemšanas pakalpojumus. 2019.  gada maijā “Longo” Rīgā atvēra Baltijā lielāko tirdzniecības laukumu ar ietilpību 450 auto. Kopējais piedāvāto automašīnu klāsts Baltijā ir jau vairāk kā 700 lietotu auto. Visām tirdzniecībā esošajām automašīnām tiek nodrošināta divu mēnešu vai 3000 km garantija.