Oficiālā statistika liecina(1) - lai gan to pārdošanas cenas ir nedaudz kāpušas, lētāka kļuvusi personisko transportlīdzekļu apkope, remonts un būtisks kritums ir arī apdrošināšanai, tātad potenciālajiem ilgtermiņa ieguldījumiem ir tendence samazināties.
“Šobrīd pieprasījums pēc lietotajām automašīnām pārsniedz piedāvājumu un ļoti iespējams, ka tuvākajā nākotnē šī tendences saglabāsies. Arī tirgos, kur iespējams iepirkt lietotos personīgos transportlīdzekļus, būtiski pieaugusi pircēju interese. Neskatoties uz to, mēs šovasar uz pusi esam spējuši palielināt piedāvājumu nekā tas bija 2020. gada otrajā pusē. Jūtam, ka pircēji kļūst vēl atvērtāki iegādāties vai rezervēt lietotus auto ārpus Latvijas pat bez apskates klātienē. Vairāk nekā 40% no auto, kas iegādāti “Longo” Latvijā, ir izvēlēti no mūsu piedāvājuma Igaunijā un Lietuvā, tātad – apskatīti mājaslapās un rezervēti vai uzreiz nopirkti attālināti,” situāciju tirgū raksturo Edgars Cērps, lietoto automašīnu tirgotāja “Longo Group” valdes priekšsēdētājs.
Vadošā lietoto auto tirgotāja Baltijā “Longo Group” eksperti dalās ar piecu tēmu padomu, kā atpazīt un izvērtēt, vai auto tirgotājs ir uzticams partneris lielā pirkuma veikšanai
Detalizēta pircējam pieejamā informācija par piedāvāto transportlīdzekli. Tā ietver ne tikai vairākas fotogrāfijas no auto ārpuses, motortelpas un iekšpuses, komplektācija, bet arī reģistrācijas numuru (ja jau piereģistrēts Latvijā), VIN numuru (to var paprasīt pārdevējam, ja nav uzrādīts sākotnēji), veiktās apkopes, reģistrētais nobraukums, vai auto ir cietis negadījumā, iepriekšējie īpašnieki un kā auto līdz tam ekspluatēts, jebkuri fiksētie defekti vai nolietotās detaļas. Jebkurā gadījumā padziļināta izpēte ir jāveic un informācijai, ko pircējs vēlas iegūt par noskatīto transportlīdzekli, nav jābūt slēptai. Vislabāk, ja šī informācija pieejama rakstiski, nevis ir tikai mutiski pausta. Ja auto nav apskatāms uzreiz klātienē, tehnoloģijas ļauj to izdarīt attālināti vai saņemt video – prasi to pārdevējam.
Garantija ir viena no svarīgākajām pēc-pirkuma sadaļām, jo ļauj novērst tās potenciālās auto problēmas, ko var iepazīt tikai praktiskas lietošanas laikā. Tā kā tās parasti ir saistītas ar dzinēju, pārnesumkārbu vai ritošo daļu, turklāt tās dod tikai juridiskas personas (un arī ne visas), pircējam ir visas tiesības izvēlēties drošāku variantu un pirkt auto pie pārdevēja, kas dod rakstisku garantiju. Mutiskas norunas nav dokuments un strīdu gadījumā nedod pircējam nekādu labumu, jo nav pierādāmas. Ja pēc-pirkuma garantija ir, tad izpēti, uz ko tieši tā attiecas un kādi ir noteikumi. Parasti tā attiecināma uz laika periodu (populārākais - daži mēneši) vai nobraukumu (populārākais – daži tūkstoši kilometru). Izvēlies šo “drošības spilvenu”, kas var mazināt risku zaudēt pirmo prieku par pirkumu.
Neatkarīga ekspertīze, ko var veikt citā autorizētā vai konkrētās markas dīlera servisā, ir objektīvs izpētes elements, lai gan daļa pārdevēju to nepieļauj. Nereti tas norāda, ka samazinās arī iespējamība iegādāties konkrēto automašīnu, jo arī bankas līzinga nepieciešamības gadījumā pieprasa neatkarīgu vērtējumu, kas veikts konkrētos sertificētos servisos.
Auto tirgotāja reputācija ir svarīgs arguments, lai nerastos potenciālas problēmas pēc auto iegādes, īpaši tad, ja tā ir juridiska persona. Nereti pircēji uzticas tam, kas viņiem pieejams transportlīdzekļa pārdošanas sludinājumos, bet neizpēta, vai fiziskā persona pārdod tikai šo, vai daudzus auto, cik atklāti rāda reālo auto stāvokli un vai nesteidzina veikt pirkumu bez papildu pārbaudēm pie neatkarīgiem vērtētājiem. Bieži vien pircēji nenoskaidro arī atsauksmes par uzņēmumu, kas tirgo transportlīdzekļus, cik ilgi tas strādā tirgū, cik apmierināti ir citi pircēji, vai uzņēmumam ir mājas lapa, kur apskatāmi pieejamie auto, kāds ir serviss pirms un pēc auto iegādes utt.
Rakstiska vai digitāli pieejama informācija par noskatīto transportlīdzekli, ko pārdevējs sniedz pēc pircēja pieprasījuma vai jau sākotnēji sludinājumā un detalizētajā informācijā. Ir jāatceras, ka auto par mazu cenu, īpaši vecāki par 10 gadiem, noteikti nebūs ideālā stāvoklī, tāpēc pirms pirkšanas jābūt norādēm par bojātām vai defektīvām detaļām, kas vēlāk var tikt izmantoti kā pierādāmi fakti potenciālu domstarpību vai detaļu precizēšanas gadījuma. Atbildība ir abām pusēm – pārdevējam nodrošināt ticamu un nesteidzīgi izanalizējamu detalizētu informāciju, bet pircējam prasīt visu, kas dod pārliecību par patieso auto tehnisko stāvokli.
Par AS “Longo Group”
AS “Longo Group” ir starptautisks uzņēmums, kas darbojas lietotu automašīnu tirdzniecības segmentā, uzņēmuma filiāles, kurās noris automašīnu tirdzniecība pašlaik ir atvērtas Latvijā, Lietuvā, Igaunijā. Kā arī Nīderlandē, Beļģijā un Vācijā uzņēmumam ir savas filiāles, kas specializējas tieši automašīnu iepirkumā, lai tās realizētu Baltijā. Uzņēmums piedāvā caurskatāmu un uzticamu lietotu automašīnu iegādes, tirdzniecības un finansējuma saņemšanas pakalpojumus. 2019. gada maijā “Longo” Rīgā atvēra Baltijā lielāko tirdzniecības laukumu ar ietilpību 450 auto. Kopējais piedāvāto automašīnu klāsts Baltijā ir ap 900 auto. Visām tirdzniecībā esošajām automašīnām tiek nodrošināta divu mēnešu vai 3000 km garantija.
(1) https://www.csb.gov.lv/lv/statistika/statistikas-temas/ekonomika/pci/meklet-tema/2948-paterina-cenu-parmainas-2021-gada-februari
Sazinies ar mums!