Covid-19 pandēmijas sekas – piedāvājuma samazinājums līdz laikam, kad atgriezīsies pirktspēja.

Koronavīrusa pandēmijas sekas turpina izplatīties visā pasaulē un ietekmē pārdošanas apjomu krišanos daudzas nozarēs – tai skaitā jaunu un lietotu automašīnu tirdzniecībā. Aprīlī auto tirdzniecības pārdošanas apjomi Latvijā ir kritušies dramatiski  80-90%. Šeit neiet runa par vienu vai dažiem spēlētājiem tirgū, bet gan par nozari kopumā - gan jaunu auto dīleru salonos, kur tas ir jo izteiktāk, gan arī lietotu auto tirdzniecības vietās.

Ikvienam nav noslēpums, ka 2020. gada aprīlī Latvijā reģistrēts jaunu auto reģistrācijas skaita kritums 55% apmērā ( pret 2019. gada to pašu periodu), kā arī lietoto auto pirmās reģistrācijas ir piedzīvojušas ievērojamu kritumu aprīlī - par 60%. Faktiskais pārdoto auto skaits aprīli ir ievērojami zemāks, jo daudzi darījumi tikai organizēji jau iepriekšējos mēnešos. Lietoto auto pirmo reģistrācijas samazinājumu ir izraisījis importa kritums, jo liela daļa Latvijā tirdzniecībā esošo lietoto auto tika importēti un esošajā situācijā tas ir apstājies, jo neviens nav gatavs uzņemties risku un iesaldēt kapitālu.

 

Esošā situācija valstī ietekmē patērētāju uzvedību un pirktspēju – klienti izvērtē prioritātes, taču neskatoties uz to, tomēr vēlas saglabāt mobilitāti, kā arī drošas pārvietošanās iespējas, ko sniedz personīgais auto. Nenoliedzami arī AS Longo Group  pārdoto automašīnu apjoms Baltijas valstīs arī ir krities – sasniedzot tikai 50-55% no šogad februārī pārdotā apjoma. 

Analizējot CSDD pārdoto automašīnu datus ikdienu, redzam, ka Longo.lv ir salīdzinoši labākā situācijā pār pārējiem – kritums ir, bet ne tik dramatisks kā tirgum kopumā, un tas ir izskaidrojami, jo:

Pirmkārt - spējām pieņemt operatīvu un uz datiem balstītus lēmumus, paļaujoties uz pārredzamu atskaišu sistēmu, kurā pērn investējām.  Šī brīža apstākļos noteikti tā ir spēcīga konkurētspējas priekšrocība auto tirdzniecības segmentā.

Otrkārt - kā vieni no pirmajiem Baltijā sākām piedāvāt attālināto lietoto auto iegādi internetā ar bezmaksas piegādi uz jebkuru vietu Latvijā, un lepojamies, ka 15% no pārdotajām automašīnām tika piegādātas un iegādātas attālināti. Piegādes veicām gan uz Daugavpili, Vecpiebalgu, Eleju, Lilasti, Dobeli un citur. Tagad plānojam to attīstīt arī pēc COVID-19 krīzes.

Treškārt – jau no dibināšanas pirmsākumiem esam sevi definējuši kā digitāli vērstu uzņēmumu un noteikti uzskatam, ka tā ir neatņemama priekšrocība uzņēmuma tēla reputācijas veidošanā mūsdienu digitālajā pasaulē – pauž E. Cērps.

Raugoties ar skatu nākotnē paredzu, ka vissmagāk pandēmijas sekas būs jūtamas tieši jauno auto industrijā – tā  smagi cietīs  gan pieprasījuma krituma dēļ, gan potenciālo auto cenu pieauguma dēļ – ko ietekmēs pašizmaksu palielinājums uz katru saražoto vienību, jo tiks ražots mazāk auto, bet fiksētās izmaksas paliek un finanšu procenti tikai augs,  un rezerves daļu piegādātāju cenu kāpums, par ko jau tagad paziņoja tādi ražotāji, kā Volkswagen un citi.

Tā ir ķēdes reakcija, kas ietekmēs arī lietoto automašīnu tirgu – jauno auto cenu kāpuma dēļ - Rietumeiropā patērētāji ilgāk turpinās ekspluatēs savus līdzšinējos auto, nevis mainīs pret jauniem. Šī tendence jau tagad vērojam, piemēram Nīderlandē, kur AS Longo Group meitas uzņēmums Longo Netherlands B.V. ir valsts licencēts auto tirgotājs ar plašu loku iepirkšanas sadarbības partneru. Lietoto auto piedāvājums ir samazinājies, jo jauno auto tirdzniecības ir praktiski apstājusies un uzņēmumi ir masveidā pagarinājuši operatīvo auto līzinga termiņus savu darbinieku esošajām automašīnām. Un šīs situācijas ietekmē būs jūtams vērienīgs lietotu auto piedāvājuma samazinājums gan pašmāju tirgiem, gan uz Austrumeiropas valstīm eksportā, kas nepaprotami skars arī Baltiju un izraisīs lietoto auto klāsta samazinājumu ne tikai mums, bet arī gala patērētājam. Tas arī palielina riskus pircējiem un sabiedrībai kopumā, jo tad maziem spēlētājiem pelēkā zonā, ja necelt cenas, tad nāksies riskēt aizvien vairāk gan izvairīties no jebkādas nodokļu nomaksas, gan iepirkt pāri palikušās mašīnas ar nopietniem defektiem.

Lai gan pandēmija nav vēl beigusies – kā tirgus līderis turam roku uz pulsa un plānojam atsākt importu no Rietumeiropas tiklīdz būs līdzsvars starp pieprasījumu Baltijas valstīs un mūsu piedāvājumu. 

Mans padoms būtu – ja Jums auto ir nepieciešams, varat to atļauties, esat drošs par savu darba vietu un esat jau atradis sev piemēroto modeli no uzticama pārdevēja – apsveriet iegādājaties auto tagad, jo cenas automašīnām kvalitatīvām automašīnām var pat kāpt, samazinātā piedāvājuma dēļ.

Par AS “Longo Group”:

AS “Longo Group” ir starptautisks uzņēmums, kas darbojas lietotu automašīnu tirdzniecības segmentā, uzņēmuma filiāles, kurās noris automašīnu tirdzniecība pašlaik ir atvērtas Latvijā, Lietuvā, Igaunijā. Kā arī Nīderlandē, Beļģijā un Vācijā uzņēmumam ir savas filiāles, kas specializējas tieši automašīnu iepirkumā, lai tās realizētu Baltijā. Uzņēmums piedāvā caurskatāmu un uzticamu lietotu automašīnu iegādes, tirdzniecības un finansējuma saņemšanas pakalpojumus. 2019.  gada maijā “Longo” Rīgā atvēra Baltijā lielāko tirdzniecības laukumu ar ietilpību 450 auto. Kopējais piedāvāto automašīnu klāsts Baltijā ir jau vairāk nekā 900 auto. Visām tirdzniecībā esošajām automašīnām tiek nodrošināta divu mēnešu vai 3000 km garantija.