Ir gaidāms bīstams atkusnis, kad dienā temperatūra ir augstāka par nulli, bet naktī ir sals. Tā rezultātā uz ceļiem veidojas atkala, īpaši bīstama situācija var būt uz grants ceļiem. Divi galvenie noteikumi, kas jāņem vērā, lai neiekļūtu ceļu satiksmes negadījumā – ir jāievēro ātruma režīms un distance. Kas vēl jāzina, lai izvairītos no negadījuma?
Piesardzība nepieciešama pat braucot pa notīrītu ceļu. Šādos laika apstākļos kā patlaban, apledojums var ātri veidoties pat uz asfaltētiem ceļiem, kuri tiek regulāri tīrīti, pat tad, ja temperatūra ir virs nulles, jo ceļa segums sasilst lēnāk nekā gaiss. Apledojums visātrāk un visbiežāk veidojas uz tiltiem un ceļiem, kas ir apēnoti vai atrodas ieplakās, kur koncentrējas aukstais gaiss. Šis apledojums ir praktiski neredzams, tādēļ to dēvē par “melno ledu”. Tādēļ pat tad, ja temperatūra ir augstāka par nulli un pat pilsētā, kur, kā šķiet, ledum nebūtu jābūt, ir jābūt maksimāli piesardzīgam.
Pārbaudiet spiedienu riepās. Viena no izplatītākajām auto tehniskā stāvokļa problēmām – pārāk augsts vai tieši otrādi – pārāk zems spiediens riepās. Nepareizs spiediens riepās būtiski ietekmē transporta līdzekļa vadāmību un provocē nekontrolētu mašīnas kustību. Ir acīmredzami, ka uz apledojuša ceļa auto jau tāpat uzvedas ne gluži tā, kā vēlētos šoferis, tādēļ ir savlaicīgi jāpārbauda, vai ir novērsti riski, kas saistās ar nepareizu spiedienu. Optimālu spiediena lielumu var noskaidrot auto tehniskajā pasē vai uz uzlīmes, kas atrodas uz šofera durvīm.
Pārbaudiet riepu stāvokli. Ja esat nolēmis “pārziemot” ar daudz pieredzējušām riepām, kuru saķere ar ceļu vairs nav laba, tad atstājiet mašīnu stāvvietā: atkala nav īstais brīdis, kad var braukt ar nedrošām riepām.
Kā saprast, vai jūsu auto riepas var pievilt? “Pirmais kritērijs, protams, ir protektora dziļums – tiem jābūt vismaz četrus milimetrus dziļiem. Ja nodilums būs lielāks, jūs riskējat ne tikai iekļūt satiksmes negadījumā, bet arī palikt bez kompensācijas no apdrošinātāja, jo šis parametrs noteikti tiks pārbaudīts. Pat tad, ja protektori atbilst prasībām, pēc pieciem gadiem gumija var kļūt cietāka, tas ietekmē saķeri ar ceļa segumu. Tādēļ iesaku pievērst uzmanību riepu izgatavošanas datumam. Šim nolūkam riepas ārējā pusē atrodiet četrus ciparus – pirmie divi apzīmē nedēļu, bet pēdējie – gadu. Piemēram, skaitlis 5021 nozīmē, ka riepas izgatavotas 2021. gada 50. nedēļā,” iesaka Jānis Vīndedzis, Baltijā lielākā lietotu automašīnu tirgotāja Longo Latvia pārdošanas vadītājs.
Ja izmantojat nevis vissezonas riepas, bet gan radžotās, tad jums ir paveicies: tās nodrošina ļoti labu saķeri apledojuma, šķīdoņa un sniega gadījumā un lieliski derēs tiem, kas pārvietojas ne tikai pilsētā, bet arī ārpus tās.
Roku pozīcija uz stūres. Stūres vietā iedomāsimies pulksteņa ciparnīcu: kreisajai rokai jābūt uz atzīmes deviņi, bet labajai – uz atzīmes trīs. Tas ir viens no svarīgākajiem satiksmes likumiem, par kuru bieži tiek aizmirsts. Ja ir atkala, rokās nedrīkst turēt telefonu, kafijas tasi vai skropstu tušu, jo tas jums var maksāt dzīvību.
Distance = ātrums, pareizināts ar divi – attālumu starp divām automašīnām uz slidena ceļa var viegli aprēķināt tieši pēc šīs formulas. Proti, ja jūs braucat ar ātrumu 50 km/h, tad nepieciešamajai distance ir jābūt vismaz 100 metru.
Ko sānslīdes gadījumā darīt auto ar priekšējo piedziņu un aizmugurējo piedziņu? Ja mašīna ir saslīdējusi, proti, aizmugurējā daļa cenšas “apdzīt” priekšējo, tad gadījumā, ja braucat ar priekšpiedziņas auto, stūre ir jāpagriež izslīdēšanas virzienā. Tas ļaus priekšējai piedziņai izvilkt mašīnu no saslīdēšanas un tā turpinās kustību taisnā virzienā.
Arī tad, ja braucat ar aizmugurējās piedziņas auto, stūre ir jāpagriež izslīdēšanas virzienā, taču gāzes pedālis ir jāatlaiž. Kad mašīna izlīdzināsies, var akurāti spiest gāzes pedāli.
Braucot ar mašīnu ziemā ir jābūt pārliecinātam par tās tehnisko stāvokli un savām iemaņām. Ja ir šaubas kaut vai par vienu no šiem punktiem, auto labāk atstāt stāvvietā.
Sazinies ar mums!